İnsan haklarının kökeni, niteliği ve gelişiminin incelenmesi. İnsan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası standartların karşılaştırılması. Modern siyasal ideolojilerin insan doğası, bireyin değeri, eşitlik, özgürlük ve demokrasi anlayışları bakımından değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci:
1) Hak, özgürlük, eşitlik ve adalet kavramlarını doğru biçimde kullanabilir.
|
1,3,4,5,6,10 | 1, 2, 3 | A |
2) İnsan haklarının felsefi dayanaklarını ve pozitif gelişimini açıklayabilir.
|
2,3,5,10,11 | 1, 2, 3 | A |
3) İnsan hakları alanında Türkiye’nin başlıca sorunlarını açıklayabilir.
|
2,3,5,9,10 | 1, 2, 3 | A |
4) Çağımızın ortaya çıkardığı yeni hak taleplerini açıklayabilir. | 2,3,5,9,10 | 1, 2, 3 | A, C |
5) Siyasal ideolojilerin temel ilkelerini yorumlayarak kendi bakış açısını geliştirebilir.
|
1,2,3,4,9,10 | 1, 2, 3 | A, C |
6) Siyasal ideolojilerin temel ilkelerini yorumlayarak kendi bakış açısını geliştirebilir.
|
1,2,3,4,5,9,10,11 | 1, 2, 3 | A, C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kavram, İnsan Haklarının Kaynağı, Niteliği ve Sınıflandırılması | |
2 | İnsan Haklarının Evrenselliği İlkesi ve Kültürel Rölativizm | |
3 | İfade Özgürlüğü | |
4 | Siyasal Haklar ve Siyasal Partiler | |
5 | İnsan Hakları Kuramında İkinci Kuşak Hakların Yeri | |
6 | Üçüncü Kuşak Haklar | |
7 | ARA SINAV | |
8 | 21. Yüzyılda İnsan Hakları: Yeni Hak Talepleri | |
9 | Antik Demokrasi: Atina’da Demokrasisinin Kuruluşu / Atina Demokrasisinin Gerçekleştiği Koşullar | |
10 |
Antik Demokrasiden Modern Demokrasiye Geçiş
Modern Demokrasiyi Biçimlendiren Etkenler Modern Çağda Antik Düş: Rousseau’nun ‘Toplum Sözleşmesi’ |
|
11 | Modern Demokrasiyi Biçimlendiren Etkenler | |
12 | Modern Çağda Antik Düş: Rousseau’nun ‘Toplum Sözleşmesi’ | |
13 | Demokrasi Modelleri, Demokratik Elitizm ve Katılmacı Demokrasi Modelleri Çoğunluk Demokrasisi ve Konsensüs Demokrasisi Modelleri Demokrasi Modelleri ve Türkiye | |
14 | Demokrasinin Haklılaştırılması, Ahlaki Haklılaştırma / Rasyonel Haklılaştırma |
Kaynaklar
Ders Kitabı |
Uygun, O. 2011. Kamu Hukuku İncelemeleri, XII Levha Yayınları, İstanbul.
Donnelly, J. 1995. Teoride ve Uygulamada Evrensel İnsan Hakları, Yetkin, Ankara. Kapani, M. 1980. Kamu Hürriyetleri, AÜSBF Yayını, Ankara. Kuçuradi, I. 2007. İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara. Tankuter, K. (Ed.) 2000. İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Göze, A. 2009. Liberal Marksist, Faşist, Nasyonal Sosyalist ve Sosyal Devlet, Beta, İstanbul. Örs, B. (Ed.) 2009. Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayını, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar | Ders Notları |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Vize | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | x | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | x | |||||
3 | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | x | |||||
4 | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | x | |||||
5 | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | x | |||||
6 | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | x | |||||
7 | İngilizceyi kullanarak, güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | x | |||||
8 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek | x | |||||
9 | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | x | |||||
10 | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | x | |||||
11 | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2.96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |